voorstelling

Bloeddruk

door: Dansgezelschap GB

In de voorstelling wordt dans gecombineerd met film. De film geeft een realiteit weer, die de dans vertaald in emotie met een sterke dramaturgie. Ook wordt het publiek betrokken bij de voorstelling, de jongeren worden uitgedaagd en gespiegeld. 50 minuten vol spanning, waarin je Bloeddruk stijgt en jongeren kennis kunnen maken met verschillende danstalen en educatieve thema's. Een prachtige voorstelling met diepe lagen.

Thema

Bloeddruk danstheater
Een voorstelling over probleemjongeren, waar ze tegenaan lopen en hun frustraties en dilemma's.
Gebaseerd op waargebeurde verhalen uit interviews van jongeren uit penitiaire inrichtingen.
Thema's die o.a. worden aangeraakt zijn, drugsgebruik, loverboys, agressie, vriendschap, eigenwaarde en frustratie.

Over de voorstelling

Evaluatie van het Assink College:

1. Hoe was uw algemene indruk van de voorstelling?
Heel goed, goede dansers, de thematiek vond ik helder en afwisselend in de voorstelling verwerkt. De film hielp heel erg voor leerlingen om het wat concreter te maken.

De meeste leerlingen vonden het ook mooi, gaaf, interessant en waren onder de indruk. Een deel van de leerlingen had wat moeite met het begin, waarin er langzaam werd bewogen en het nog erg abstract was. Sommige leerlingen vonden het allemaal wat ver van hun eigen leefwereld (twente) afstaan, maar sommigen vonden het wel belangrijk om meer te weten over de gevaren van drugs of criminaliteit.

2. Wat vond u van de artistieke vormgeving?
Mooi. Eenvoudig met de blokken en eenvoudig licht.

3. Wat vond u van de thematiek?
Ik merkte dat de thematiek voor een deel van de leerlingen wat ver van ze af stond. Er zijn ook leerlingen die heel goed herkennen wat de thema's zijn en waarom het goed is om daar over na te denken. Tegelijk is het denk ik goed dat leerlingen gaan nadenken over groepsgedrag, zichzelf of andere jongeren.

4. Wat vond u sterk aan de voorstelling?
De dansers hadden veel charisma, pakten de zaal helemaal in. Leuk ook hoe ze speelden met het publiek. Verder de combinatie van moderne dans en hiphop, film en de afwisselende muziek.

5. Wat vond uw minder geslaagd aan de voorstelling?
Misschien erg veel thema's en daardoor veel informatie.
Wat echt beter kon was het lesmateriaal. Dat was niet echt werkbaar, het was meer een opsomming van vragen en niet echt een mooi opgebouwde les. Misschien is het leuk om een keer een docent te vragen echt een les met activerende opdrachten te maken rondom zo'n voorstelling.

6. Hoe waren de reacties van de leerlingen?
90% was positief. Meesten zagen in dat het educatief was, maar wel op een leuke manier. Sommigen waren geraakt (zowel jongens als meiden), met name door het stuk waarin de vrouw verkracht werd.

Regie
Cunsong Xu
Tekst
Jochen Stechmann
Choreografie
Cunsong Xu
Uitvoerende
Kathring Gramelsberger en Diego Oliveira
Voorstelling op school
Ja
Discipline / genre
Dans, Theaterdag
Boek hier

Kenmerken

  • Soort project: voorstelling
  • Onderwijs: Groep 8, VMBO onderbouw, VMBO bovenbouw, HAVO onderbouw, HAVO bovenbouw, VWO onderbouw, VWO bovenbouw, Gymnasium onderbouw, Gymnasium bovenbouw, Speciaal voortgezet onderwijs
  • Voorstelling op school: Ja
  • Tijdsduur: 50minuten
  • Aangeboden in: Heel Nederland
  • Periode: 01-01-2015 - 31-12-2017
  • Max aantal deelnemers: 250
  • Prijs (exclusief BTW): € 1
  • Cultuurkaartbetaling mogelijk: Ja

Bijzonderheden

Recensie

“ fraaie dans wordt in de voorstelling afgewisseld met spelmomenten en filmfragmenten waarin de dansers voorkomen en soms een inkijk geven in hun verleden en in hun angsten worden gevolgd. Een spel van aanvallen, verdedigen, afweren, zoeken naar openingen om de ander te veroveren en neer te slaan. Dat zijn de pijlers waar de voorstelling op steunt. Het is inderdaad een bloeddruk die we zien in het samenspel van de vrouw en de man die constant met elkaar in gevecht zijn. In een prachtig décor van piepschuimblokken die ook nog eens beschilderd zijn, vindt hun gevecht plaats en deze blokken worden als in een arena gestapeld en uit elkaar gegooid. Vijftig minuten lang zitten enkele honderden tweedejaars leerlingen van het Pieter Nieuwland College te Amsterdam geboeid te kijken naar Bloeddruk.” Uit: ‘ Cunsong Xu maakt dans educatief’ – Paul Rooyackers in KunstZone

Speelvoorwaarden

Boeking periode: jan 2014 t/m juni 2014
Locatie: Theater, school gymzaal
Afmetingen: 8x10x6 (BxDxH)
Duur: 50 +/-minuten
Nabespreking: 15 minuten
Max leerlingen: 250
Lesmateriaal: Aanwezig
Workshops: Mogelijk